۱۵ نکته برای تولید محتوای عالی سایت

خیلی از وبسایت‌ها به این شکل ایجاد می‌شوند: تصمیم گیرندگان دور میز کنفرانس جمع می‌شوند و شروع به طوفان فکری می‌کنند.

یک مدیر اجرایی می‌گوید: «وبسایت ما باید شامل بیانیه مأموریت ما باشد تا بازدیدکنندگان بدانند که چه چیزی راهنمای ما در کار است.»

یکی دیگر می‌گوید: «باید حرفه‌ای به نظر برسد، پس از عکس‌های استاک (stock photos) موجود در اینترنت استفاده کنیم و از مریم بخواهیم که متن سایت را بنویسد چون که در دانشگاه ادبیات خوانده بود.»

۱۵ نکته برای تولید محتوای عالی سایت

۱۵ نکته برای تولید محتوای عالی سایت

نفر سوم می‌گوید: «باید صفحه‌ای داشته باشیم که تمام محصولاتمان آنجا باشد. ولی بهتر است که جزئیات خیلی زیاد یا قیمت‌ها را نگذاریم چون که می‌خواهیم بازدیدکننده‌ها با ما تماس بگیرند.»

یک نفر از واحد فروش اضافه می‌کند: «در صفحه تماس با ما، از فرمی استفاده کنیم که تعداد زیادی سؤال که به ما در فروش کمک می‌کند را در آنجا قرار دهیم. از بازدیدکنندگان بخواهیم به ما بگویند که بودجه آن‌ها چقدر است و چه زمانی قصد دارند خرید انجام دهند. همچنین بهتر است اسم کامل، آدرس ایمیل و شماره تلفن آن‌ها را هم بگیریم تا یکی از کارشناس‌های فروش ما بتواند بعداً از آن‌ها پیگیری به عمل آورد.»

با خواندن این پیشنهادات وبسایت حس بدی به شما دست می‌دهد؟ اگر نه، بهتر است که این حس بهتان دست دهد! این‌ها اشتباه هستند و باعث می‌شوند بازدیدکنندگان از شما روی برگردانند.

بازدیدکننده باید اول از همه چیز قرار بگیرد

با اینکه تمام این ایده‌ها برای شرکت از ارزش برخوردار هستند، مفهوم چندانی برای بازدیدکنندگان ندارند. و این اشتباهی بزرگ است. اگر شما بازدیدکنندۀ خود را اول از همه چیز قرار ندهید، وبسایت شما اثربخش نخواهد بود. خلاصۀ کلام اینکه، وبسایت راجع به شما نیست!

بهترین سایت‌ها مشتری محور هستند. آن‌ها طوری طراحی شده‌اند تا اطلاعاتی را فراهم کنند که بازدیدکنندگان به دنبالش هستند، و این اطلاعات را به شکلی جذاب و سازمان یافته ارائه دهند. آن‌ها به مشتریان اجازه می‌دهند که خودِ واقعی شما را ببینند، که موجب ایجاد اعتماد می‌شود.

آن‌ها انجام هر اقدامی که بازدیدکنندگان در نظر دارند را برایشان آسان می‌کنند، چه خرید محصول باشد، چه اشتراک در خبرنامه، و یا چه تماس با شما برای کسب جزئیات بیشتر.

بازدیدکنندگان شما تنها به دنبال این هستند که بدانند شما چگونه قصد دارید مشکلشان را برطرف کنید. یا به بیان دیگر، شما چه چیزی می‌فروشید و چرا در حال حاضر برای من مناسب است؟

در اینجا ۱۵ توصیۀ امتحان شده برای نوشتن محتوای سایت را می‌آوریم تا به شما کمک کند وبسایت موفقی داشته باشید.

  1. با نویگیشن شروع کنید.

صفحات سایت خود را در دسته‌بندی‌های منطقی سازماندهی کنید و از اسامی و اصطلاحات استاندارد در منوی سایت استفاده کنید. بازدیدکنندگان علاقه‌ای ندارند که حدس بزنند کجا باید بروند. آن‌ها علاقه‌ای ندارند که تحلیل کنند منظور شما چیست. و آن‌ها حوصله ندارند که  برای پیدا کردن اطلاعات سایت شما را زیر و رو کنند.

  1. از زبان محاوره‌ای استفاده کنید.

علیرغم چیزی که شاید معلم زبان شما در دبیرستان فکر می‌کرد، واقعیت اینجاست که هیچ کس علاقه ندارد متنی را بخواند که مثل پایان نامه دانشگاه است. متن خود را طوری بنویسید که انگار مستقیماً در حال صحبت با بازدیدکننده هستید. از ضمایر اول شخص و دوم شخص مثل «ما» و «شما» استفاده کنید. لحن دوستانه و غیر رسمی بهتر از کلام خشک و حقوقی است.

متن خود را طوری بنویسید که انگار مستقیماً در حال صحبت با بازدیدکننده هستید

متن خود را طوری بنویسید که انگار مستقیماً در حال صحبت با بازدیدکننده هستید

  1. از الفاظ فنی پرهیز کنید.

کلمات یا عبارت‌هایی که بازدیدکنندگان شما ممکن است متوجه نشوند را به کار نبرید. از لغات آشنا استفاده کنید.

  1. تمام اطلاعات مرتبط را ارائه دهید.

وقتی مردم در اینترنت جستجو می‌کنند، به دنبال پاسخ می‌گردند. اگر سایت شما واقعیت‌ها را ارائه ندهد، بازدیدکننده به سایت بعدی در نتایج جستجو خواهد رفت. نگران این نباشید که اطلاعات بیش از حد ارائه دهید، و این شامل قیمت‌ها هم می‌شود. مطالعات نشان داده که وبسایت‌های پر از اطلاعات در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان موفق‌تر از همه هستند.

  1. مبالغه را کنار بگذارید.

بازدیدکنندگان به دنبال آب و تاب نیستند. آن‌ها انتظار صداقت و شفافیت دارند. آن‌ها به دنبال واقعیت‌ها هستند تا بتوانند تصمیمی آگاهانه بگیرد. تمام اطلاعات را صادقانه در اختیار قرار دهید و بگذارید بازدیدکنندگان خود نتیجه‌گیری کنند.

  1. صفحه اصلی خود را چکیده‌ای واضح کنید.

از آنجایی که صفحه اصلی شما رایج‌ترین ورودی به وبسایت شماست، باید توضیح دهد که مشتریان چگونه از محتوا، محصولات، یا خدمات شما نفع خواهند برد. اگر بازدیدکنندگان نتوانند به سرعت تشخیص دهند که چه چیزی برایشان وجود دارد، روی دکمۀ بازگشت مرورگر کلیک خواهند کرد. به همین راحتی!

  1. لندینگ پیج هایی منحصر به فرد برای موضوعات خاص بسازید.

با اینکه شاید بخواهید همه به درب اصلی شما یعنی صفحه اصلی سایتتان بیایند، ولی این شاید بهترین استراتژی نباشد. رویکردی هدفمندتر این است که لندینگ پیج هایی بسازید که در مورد موضوعات خاص صحبت کند. مثلاً اگر کسی به دنبال اطلاعاتی در مورد کاربرد نظامی محصول شماست، باید در صفحه‌ای فرود آید که مختص آن موضوع باشد. لندینگ پیج ها نرخ تبدیل بالاتری نسبت به صفحات اصلی سایت دارند.

  1. بگذارید تصاویر کمک کنند که داستان شما را بگویند.

عکس‌های استاک (stock photos) آماده در اینترنت بسیار قشنگ هستند، ولی آیا به بازدیدکنندگان در مورد خودِ واقعی شما چیزی می‌گویند؟ نه، آن‌ها بیش از اندازه تصنعی هستند. شما می‌توانید از آن‌ها در بعضی جاهای سایت خود استفاده کنید تا صفحه‌تان بیش از حد از متن شلوغ نشود، ولی وقتی نوبت به محصولات و آدم‌ها می‌رسد، عکس‌های واقعی بهتر از همه جواب می‌دهند. بازدیدکنندگان می‌خواهند ببینند که چه چیزی می‌خرند و آن را از چه کسی می‌خرند.

  1. محتوایی بنویسید که ایجاد اعتماد کند.

توضیح دهید که چرا شرکت شما به طور خاص دارای صلاحیت برای ارائه محصولات یا خدمات خود است. جزئیاتی در مورد تاریخچه و دستاوردهای شرکت خود ارائه دهید. در صورت امکان، عکسی از مؤسس شرکت قرار دهید. سعی کنید صفحه‌ای را به گواهی نامه‌ها یا نمونه کارهایتان اختصاص دهید. این تأییدیه‌های شخص ثالث اعتبار به همراه می‌آورند. مشتریان از شرکت‌هایی خرید می‌کنند که به آن‌ها اعتماد داشته باشند.

  1. وبسایت خود را آپدیت نگه دارید.

اگر بازدیدکنندگان متوجه شوند که محتوای شما به روز نیست، سایت شما تمام اعتبار خود را از دست می‌دهد. مرتباً سایت خود را آپدیت کنید، به آن محتوا اضافه کنید یا هر اطلاعاتی که کهنه شده را حذف کنید. بخش آخر جملۀ قبلی بسیار مهم است، به همین خاطر امیدواریم آن را فراموش نکنید. شما نباید فقط متن و محتوا اضافه کنید. بلکه باید هر چیزی که دیگر مرتبط با کارتان نیست را هم حذف کنید. اگر اطلاعات مفید پنهان شده باشد، ممکن است بازدیدکنندۀ شما هرگز آن را پیدا نکند.

مرتباً سایت خود را آپدیت کنید، به آن محتوا اضافه کنید یا هر اطلاعاتی که کهنه شده را حذف کنید

مرتباً سایت خود را آپدیت کنید، به آن محتوا اضافه کنید یا هر اطلاعاتی که کهنه شده را حذف کنید

  1. از طرح بندی ساده و مشخص استفاده کنید.

هیچ کس از به هم ریختگی خوشش نمی‌آید، و این شامل بازدیدکنندگان وبسایت شما هم می‌شود. کارهای تمیز، ساده و منظم بهتر از همه جواب می‌دهند. هر چه قابل حس تر، بهتر. چرا که بازدیدکنندگان شما به راحتی می‌توانند چیزی که نیاز دارند را پیدا کنند.

  1. کاری کنید که ارتباط با شما برای بازدیدکنندگان آسان باشد.

اطلاعات تماس خود را در جاهای مختلف قرار دهید تا پیدا کردنش آسان باشد. اطلاعات تماس همیشه باید فقط یک کلیک با کاربر فاصله داشته باشد. بازدیدکنندگان را مجبور نکنید که برای دسترسی به شما، تلاش خیلی زیادی کنند. شاید حاضر نشوند چنین زحمتی به خود دهند، و این یعنی اینکه شما آن‌ها را از دست خواهید داد.

  1. فرم‌ها را ساده نگه دارید.

اگر وبسایت شما دارای فرم‌هایی است، مثل فرمی که در صفحه تماس با ما سایتتان وجود دارد، تا حد امکان کمترین سؤالات را بپرسید. بازدیدکنندگان از پر کردن تمام آن فیلدها متنفرند (در واقع همۀ ما همینطور هستیم!)، و احتمالاً به اندازۀ کافی به شما اعتماد نمی‌کنند که تمام اطلاعاتی که درخواست می‌کنید را در اختیار بگذارند. بله، شما دوست دارید که جزئیات اطلاعات آن‌ها را به دست آورید، ولی مهم این است که آن‌ها چه چیزی را ترجیح می‌دهند، نه شما!

  1. تقریباً در تمام صفحات کال تو اکشن (call to action) قرار دهید.

به بازدیدکنندگان بگویید که دوست دارید در قدم بعدی چه کار کنند. آن‌ها را در مسیری به فروش یا تماس گرفتن با شما قرار دهید. این عالی است که منبع با کیفیتی از اطلاعت باشید، ولی مسلماً می‌خواهید که بازدیدکنندگان بدانند که می‌توانند از شما خرید کنند.

  1. آن را ایده آل یا تا جایی که می‌توانید نزدیک به ایده آل درست کنید.

اشتباهات تایپی یا نگارشی می‌تواند شما را آماتور جلوه دهد. جمله بندی ضعیف نیز همینطور. متن خود را با دقت مرور کنید، یا حتی بهتر از آن، به فکر این باشید که تولیدکننده محتوایی حرفه‌ای را استخدام کنید تا محتوای سایت شما را بنویسد.

در دنیای اشباع شده از اطلاعات امروز، بازدیدکنندگان سایت شما به احتمال زیاد فاقد صبر هستند. اگر آن‌ها نتوانند چیزی که می‌خواهند را پیدا کنند، به سایت بعدی مراجعه خواهند کرد. آن‌ها به هر چیزی که «مجبور کردن افراد به خرید» به نظر برسد شک دارند. اگر آن‌ها بتوانند با شما صحبت کنند، خواهند گفت، «فقط واقعیت‌ها، لطفا.»

وبسایت شما برای اینکه اثربخش باشد، باید ارزش واقعی را ارائه دهد. در هنگام تولید محتوا نیازها و خواسته‌های بازدیدکنندگان خود را در اولویت قرار دهید، و تماشا کنید که نرخ تبدیلتان افزایشی چشمگیر خواهد داشت.

برای نوشتن محتوای سایت خود به کمک نیاز دارید؟ همین امروز با ما در کانتنتور تماس بگیرید!

به این مطلب نمره دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط