تولید محتوای خوب چگونه دیجی کالا را از رقبا متمایز کرد؟

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شد و یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در ایران است. خیلی‌ها موفقیت دیجی کالا را به قدیمی بودن این سایت نسبت می‌دهند و معتقدند چون زودتر از بقیه کار خود را شروع کرد، توانست اعتماد مردم را به دست آورد.

ولی در آن سال‌ها، دیجی کالا تنها شرکتی نبود که اقدام به تأسیس فروشگاه اینترنتی کرد. در سال‌های آخر دهه ۱۳۸۰، شرکت‌های دیگری که از سابقه و سرمایه قابل قبولی نیز برخوردار بودند وارد عرصه فروش اینترنتی شدند و سعی در گرفتن سهمی از بازار داشتند.

به عنوان مثال، سایت چاره که شرکت ندارایانه به عنوان یکی از سرویس دهندگان قدرتمند اینترنت در ایران را پشت سر خود می‌دید، و یا سایت البسکو که با حمایت کارخانجات پوشاک البسکو شروع به کار کرد. شرکت‌های بزرگی که دارای توان مالی چشمگیری بودند، با شناخت پتانسیل رشد تجارت الکترونیک در ایران تلاش کردند خیلی سریع وارد این صنعت شوند تا بتوانند از همان ابتدا خود را به عنوان غول‌های فروش اینترنتی در ایران معرفی کنند.

حالا با رسیدن به نیمه دوم دهه ۱۳۹۰، تعداد زیادی از آن شرکت‌های معروف و ثروتمند یا تا آستانه ورشکستگی پیش رفته‌اند و یا کسب و کار اینترنتی خود را تعطیل کرده‌اند. این در حالی است که بعد از گذشت تقریباً ۱۱ سال، دیجی کالا تبدیل به قطب اول فروش اینترنتی در ایران شده و توانسته جایگاه خود را به عنوان مقتدرترین فروشگاه آنلاین در کشور تثبیت کند.

 تولید محتوای خوب چگونه دیجی کالا را از رقبا متمایز کرد

تولید محتوای خوب چگونه دیجی کالا را از رقبا متمایز کرد

چه چیزی دیجی کالا را از رقبا متمایز کرد؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که به رشد دیجی کالا در مقایسه با دیگر سایت‌های فروش اینترنتی کمک زیادی کرد، کیفیت محتوای این سایت است.

می‌توان گفت سایر فروشگاه‌های اینترنتی تنها به پر کردن صفحه محصولات خود قانع بودند و با نوشتن چند خط در مورد هر محصول و یا وارد کردن اطلاعات کاتالوگ محصولات عیناً در سایت، تنها و تنها به دنبال افزایش تعداد محصولات روی سایت خود بودند و آن را به عنوان شاخصی برای تبلیغ خود به عنوان «بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران» معرفی می‌کردند.

در آن سال‌ها، هنوز اینترنت به شکل امروزی در ایران جا نیفتاده بود. بسیاری از مردم از اینترنت dial up استفاده می‌کردند و در هنگام مواجهه با سایت‌های فروش اینترنتی، این سؤال برایشان مطرح می‌شد که «کی از اینترنت جنس می‌خره؟!»

در شرایطی که تجارت فروش آنلاین تازه در ابتدای راه بود و هنوز در جامعه به عنوان ابزاری جدی جهت خرید مورد توجه قرار نگرفته بود، نیاز به ایجاد اعتماد در بین مردم به شدت احساس می‌شد.

سایت‌هایی که مدام انواع مختلف محصولات موجود در بازار را روی سایت خود می‌آوردند، به این نکته توجه چندانی نداشتند که کمتر کسی در کشور حاضر بود چند میلیون تومان برای خرید دوربین، لپ تاپ، تلویزیون یا هر محصول دیگری از اینترنت خرج کند. این موضوع نه به خاطر عدم نیاز مصرف‌کنندگان به این محصولات، بلکه به خاطر عدم اعتماد آن‌ها به سایت‌های اینترنتی بود.

هر چند رشد تعداد فروشگاه‌های اینترنتی خود عاملی در جهت افزایش اعتماد مردم به این شیوۀ خرید کالا بود، ولی خود این فروشگاه‌ها به تنهایی نه تنها اقدامی جدی در جهت ایجاد اعتماد مشتریان به سایت خود انجام ندادند، بلکه با پشتیبانی معمولاً ضعیف خود پس از خرید نیز عدم اعتماد در بین خریداران را تقویت کردند.

فروشگاه‌هایی که بر روی کلکسیون متنوع محصولات سایت خود تأکید داشتند، حتی توانایی تأمین بسیاری از این محصولات را بعد از خرید مشتری را نداشتند و با کنسل کردن سفارش و یا تأخیر در ارسال کالای خریداری شده، مشتریانی که به زحمت به دست آورده بودند را به آسانی برای همیشه از دست می‌دادند.

دیجی کالا چگونه اعتماد مشتریان را به دست آورد؟

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا (همانطور که از نامش هم پیداست) ابتدا به صورت تخصصی بر روی فروش محصولات الکترونیکی تمرکز داشت. این سایت تلاش می‌کرد برای محصولات روی سایت خود اطلاعاتی کامل بنویسد تا کاربران بدون اینکه به دیدن کالا از نزدیک و یا لمس فیزیکی آن نیازی حس کنند، بر اساس اطلاعات موجود روی سایت در انتخاب و خرید کالا تصمیم بگیرند.

رفته رفته بعد از گذشت چند سال، دیجی کالا در بین مردم به عنوان مرجع اطلاعات محصولات الکترونیکی مثل موبایل شناخته شد، و حتی سایر فروشگاه‌های اینترنتی نیز در هنگام نوشتن محتوای محصولات سایت خود، اقدام به کپی کردن مشخصات فنی محصولات از روی سایت دیجی کالا می‌کردند.

در سال‌های بعد و با اضافه کردن محصولات غیر الکترونیکی به سایت، دیجی کالا همچنان سیاست‌های خود در زمینه تولید محتوای عالی برای کالاها را حفظ کرد و حتی استانداردهای خود در تولید محتوا را بالاتر هم برد.

به مرور زمان فروشگاه‌های اینترنتی دیگر و به خصوص سایت‌هایی که تازه راه‌اندازی شده بودند هم به اهمیت نقش محتوا و داشتن استراتژی محتوای کارآمد برای سایت خود پی بردند و سعی کردند اطلاعات جامع‌تری برای محصولات روی سایت بنویسند. با این حال، دیجی کالا از لحاظ تولید محتوا همیشه چند سر و گردن بالاتر از رقبای خود عمل کرده، و همین محتوای با کیفیت بوده که اعتماد مشتریان به دیجی کالا را جلب کرد.

محتوای دیجی کالا شامل چه عناصر کلیدی می‌شود؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، دیجی کالا در طی این سال‌ها هرگز به محتوای خوب خود قناعت نکرده و همواره سعی کرده استانداردهای تولید محتوا برای محصولات فروشگاه خود را بالا ببرد. چند مورد از عواملی که در کیفیت محتوای سایت دیجی کالا نقش داشته‌اند را در ادامه مرور می‌کنیم.

مجموعه مشخصات کالا

از نحوه دسته‌بندی محصولات و قرارگیری کالاها در این دسته‌ها که بگذریم، یکی از اولین عناصری که در تولید محتوای محصولات فروشگاه اینترنتی دارای اهمیت است، تعریف مجموعه مشخصات کالاهای هم‌شکل است. مثلاً، چه مشخصاتی هستند که برای تمام گوشی‌های موبایل دارای اهمیت هستند و مشتری برای انتخاب گوشی به آن‌ها اهمیت می‌دهد؟

اگر برای تعریف این مجموعه مشخصات بررسی‌های لازم صورت نگیرد و وقت کافی گذاشته نشود، تمامی محصولاتی که در آینده روی سایت اضافه می‌شوند دارای اطلاعات ناقص خواهند بود و مجموعه مشخصات را باید مدام اصلاح و به روز کرد.

اصلاح مجموعه مشخصات نیز این مشکل را به دنبال دارد که برای محصولات قدیمی که روی سایت هستند، باید زمانی اضافه صرف شود تا اطلاعات آن‌ها بر اساس مشخصات جدید اصلاح شود.

مجموعه مشخصات یا attribute set های تعریف شده در دی جی کالا، فرایند ورود اطلاعات محصول را ساده‌تر کرده است

مجموعه مشخصات یا attribute set های تعریف شده در دیجی کالا، فرایند ورود اطلاعات محصول را ساده‌تر کرده است

یکپارچگی اطلاعات

با توجه به اینکه تمام اطلاعات کالاها توسط یک نفر نوشته نمی‌شود، این یکپارچه‌سازی نیازمند داشتن استراتژی مکتوب برای هر نوع محصول است و مشخص است که دیجی کالا زمان زیادی را صرف این مورد کرده تا به چنین یکپارچگی دست پیدا کند.

یکپارچه بودن اطلاعات، مقایسه کالاها را نیز برای کاربر آسان‌تر کرده و باعث شده گزینه «مقایسه» در دیجی کالا بر خلاف بعضی دیگر از سایت‌های فروش اینترنتی تبدیل به دکمه‌ای تزئینی نشود.

یکپارچکی اطلاعات، مقایسه محصولات را آسان‌تر می‌کند

یکپارچکی اطلاعات، مقایسه محصولات را آسان‌تر می‌کند

نقد و بررسی

معمولاً در هنگام نوشتن اطلاعات کالاهای فروشگاه اینترنتی، اول از همه تعریف مجموعه مشخصات و نوشتن ویژگی‌های محصول به صورت موردی و یا گزینه‌های «دارد/ندارد» دارای اهمیت است. این موضوعی است که تقریباً تمام فروشگاه‌های اینترنتی کم و بیش در هنگام نوشتن اطلاعات کالا رعایت می‌کنند.

دیجی کالا با نوشتن اطلاعات متنی به صورت پاراگراف‌ بندی شده در مورد مشخصات کلی محصولات و همچنین نقد و بررسی کالاهای مهم‌تر از نظر کاربر مثل موبایل، ارزش افزوده‌ای در اختیار بازدیدکنندگان سایت قرار داد که سایر فروشگاه‌های آنلاین فاقد آن بودند.

درست است که اغلب اوقات کاربر اینترنتی به دنبال سریع خواندن اطلاعات روی اینترنت است و علاقه چندانی به مطالعه کامل متن‌ها و پاراگراف‌های طولانی ندارد، ولی همین خواندن با سرعت اطلاعات طولانی نیز به کاربر در خرید کمک می‌کند و نقش پررنگی در افزایش اعتماد مشتریان به صحت اطلاعات روی سایت دیجی کالا دارد.

نقد و بررسی کالا یکی از اصلی‌ترین وجوه تمایز دیجی‌کالا با دیگر فروشگاه‌های اینترنتی است

نقد و بررسی کالا یکی از اصلی‌ترین وجوه تمایز دیجی‌کالا با دیگر فروشگاه‌های اینترنتی است

عکس کالا

اطلاعات متنی کالاها هر چقدر هم کامل و جامع باشد، ولی بدون عکس کالا دارای ارزش چندانی نخواهد بود. فرایند عکس‌گذاری و عکاسی محصولات نیز در طول این سال‌ها در دیجی کالا بهبود زیادی پیدا کرده است.

یکپارچه بودن اطلاعات محصولات همسان که بالاتر در مورد آن صحبت کردیم، در مورد عکس‌های محصولات نیز دیده می‌شود و فرمت مشخصی برای زوایای مورد نیاز عکس هر محصول و حتی ترتیب نمایش عکس‌ها وجود دارد.

تصویر ۳۶۰ درجه‌ای که بعداً به خیلی از محصولات اضافه شد نیز ارزش افزوده‌ای است که نبود آن باعث دلسردی کاربر نمی‌شود، ولی دیجی کالا با ارائه عکس ۳۶۰ درجه رضایت و در نتیجه اعتماد کاربر را بالاتر برد.

تصویر 360 درجه از گوشی سامسونگ

تصویر ۳۶۰ درجه از گوشی سامسونگ

کلیپ ویدئویی محصولات

رسانه تصویری دیجی کالا، قسمتی از سایت است که در آن فیلم و کلیپی در مورد معرفی محصولات پخش می‌شود. با افزایش سرعت اینترنت در چند سال گذشته، تمایل کاربران اینترنت به تماشای فیلم در اینترنت نیز بیشتر شده و این بخش دیجی کالا از همان ابتدا جزء بخش‌های پرطرفدار این سایت بود.

اجرای درست بخش ویدئو در هر سایتی امری زمان‌بر، پر هزینه و نه چندان آسان است، و به خاطر همین است که دیگر فروشگاه‌های اینترنتی ایران چندان رغبتی به استفاده از ویدئو در سایت خود نداشته‌اند. همین موضوع، ویدئوها را تبدیل به مزیت رقابتی دیگری برای دیجی کالا در زمینه محتوا نسبت به رقبایش کرد.

رسانه تصویری دیجی کالا

نظرات کاربران

مشتریان وقتی قصد خرید کالایی از اینترنت را دارند، بیش از هر چیز به دنبال نظرات و تجربه افرادی می‌گردند که قبلاً آن محصول را خریده و استفاده کرده است. با توجه به اینکه دیجی کالا در طی این سال‌ها توانسته خود را به عنوان فروشگاهی قابل اعتماد در بین مردم مطرح کند، به همین دلیل خیلی از کاربران با ذوق و شوق نظرات شخصی خود در مورد محصول و یا تجربه‌شان از کار با آن را می‌نویسند.

فروشگاه‌های اینترنتی دیگر هم بخشی را در صفحه محصولات خود برای نظرات کاربران در نظر گرفتند، ولی نداشتن کاربران وفادار باعث شد که کاربران رغبت چندانی برای صرف زمان و نوشتن نظر خود نداشته باشند. این موضوع در خیلی از سایت‌ها، کسب و کارها را به این فکر انداخت که خود به عنوان کاربر برای محصولات نظر بنویسند تا کاربران واقعی را به این کار تشویق کنند، و معمولاً هم به شکلی بسیار ناشیانه و تصنعی این نظرات را نوشتند.

نظرات کاربران همچنین این مزیت را برای دیجی کالا به همراه دارد که محتوایی منحصر به فرد و رایگان از طریق کاربران روی سایت نوشته می‌شود، که به غنی‌تر شدن محتوای صفحه محصول و بهبود سئوی سایت کمک می‌کند.

نظرات کاربرن، محتوایی منحصر به فرد به صفحه مشخصات محصول اضافه می‌کند

نظرات کاربران، محتوایی منحصر به فرد به صفحه مشخصات محصول اضافه می‌کند

نکاتی که در بالا اشاره کردیم، چند مورد از عواملی بود که در افزایش کیفیت تولید محتوا در سایت دیجی کالا نقش زیادی داشت. مسلماً رشد این فروشگاه اینترنتی در چند سال گذشته را نمی‌توان تنها به استراتژی محتوا ربط داد، و عوامل مختلفی بوده‌اند که در پیشرفت آن نقش داشته‌اند. ولی اگر دیجی کالا از همان ابتدا چنین تأکید زیادی روی کیفیت محتوای سایت خود نداشت، شاید هرگز نمی‌توانست تا این حد خود را از رقبایش جدا کند و به موفقیت فعلی دست پیدا کند.

نظر شما چیست؟ شما فکر می‌کنید بازاریابی محتوایی دیجی کالا چقدر در موفقیت این فروشگاه اینترنتی تأثیرگذار بوده است؟

به این مطلب نمره دهید

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط