چگونه محتوای صفحه درباره ما را بنویسیم؟

صفحه «درباره ما» یکی از مهم‌ترین صفحات وبسایت شماست، و احتمالاً یکی از پربازدیدترین‌ها هم خواهد بود. پس بهتر است که محتوای آن را به خوبی بنویسید! به صفحه درباره ما به چشم فرصتی نگاه کنید که می‌توانید خود را به مهمانانتان معرفی کنید.

این آدم‌هایی که از صفحه درباره ما وبسایت شما بازدید می‌کنند چه کسانی هستند؟ به احتمال زیاد، مشتریان بالقوه‌ای که به خرید محصولات یا خدمات شما فکر می‌کنند. آن‌ها سعی دارند بفهمند که می‌توانند به شما اعتماد کنند یا نه. آن‌ها می‌خواهند پشت پرده را ببینند و مطمئن شوند که شرکت شما همانی است که قصد انجام معامله با آن را دارند. آن‌ها به دنبال پاسخ سؤالاتی مثل این‌ها هستند:

  • آیا این یک شرکت بزرگ است یا کوچک؟
  • آیا یک شرکت دولتی است، یا خصوصی، یا خانوادگی؟
  • چند وقت در این صنعت فعال بوده‌اید؟
  • چه کسی در رأس کار قرار دارد؟
  • محل شما کجاست؟
  • چه چیزی شرکت شما را خاص می‌کند؟
  • ارزش‌های اصلی این شرکت چیست؟
  • چرا باید از شما خرید کنم، و نه از رقیبتان؟

پاسخگویی به این‌ها و سؤالات بیشتر کار آسانی نیست، ولی باید با اشتیاق به آن‌ها پاسخ دهید. بهرحال، این جایی است که شما می‌توانید (و باید) از خود تعریف کنید. این فرصتی است تا به دنیا بگویید چرا شرکت شما فوق‌العاده است. ولی باید این کار را با ظرافت انجام دهید، و همین بخش دشوار قضیه است.

صفحه درباره ما

صفحه درباره ما

حقایق را بیان کنید

در هنگام نوشتن محتوای صفحه درباره ما، نباید همان چیزهایی را تکرار کنید که در صفحه اصلی سایتتان آماده، و جزئیات بلند و تاریخچه‌ای نیز حوصلۀ خواننده را سر می‌برد. همچنین نباید اینطور به نظر برسد که در حال خودنمایی هستید. مثل اکثر اوقات، در اینجا هم حد وسط بهترین گزینه است.

تقریباً مثل رزومه‌ای که برای پیدا کردن شغل می‌نویسید، صفحه درباره ما جایی است که توانایی‌هایتان را به رخ می‌کشید. برای جلوگیری از خونمایی، در مورد قابلیت‌های خود اغراق نکنید. در عوض، معرفی صادقانه‌ای با استفاده از حقایق و اعداد ارائه دهید. از خودستایی پرهیز کنید.

مثلاً، توضیح دهید که چرا مردم باید با شما معامله انجام دهند؟ چه مزیت‌هایی شما یا محصول شما می‌تواند فراهم کند که برای مشتریان ارزش داشته باشد؟

در صورت امکان، این مزیت‌ها را دقیق بیان کنید. وقتی بگویید که محصول شما بهره‌وری را تا ۱۸% بالاتر می‌برد خیلی ترغیب‌کننده‌تر از این است که فقط بگویید بهره‌وری را بهبود می‌دهد.

به خوانندگان بگویید که چه مشکلی را رفع می‌کنید. توانایی‌های خود را شرح دهید و چرا شایستگی ارائۀ محصولی که می‌فروشید را دارید؟

بیان کنید که چند سال در کسب و کار فعال بوده‌اید و چه تجربیاتی شما و اعضای کلیدی تیمتان می‌توانید ارائه دهید. بعضی از نقاط عطف در تاریخچۀ شرکت خود را ذکر کنید.

با ارائه کردن اطلاعاتی در مورد پیش‌زمینۀ خود، قادر خواهید بود به بازدیدکنندگان نشان دهید که می‌فهمید آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند، و شما قادر هستید راهکاری مناسب در اختیارشان قرار دهید.

ایجاد اعتماد کنید

پیش از اینکه اینترنت به وجود آید، بیشتر معاملات تجاری در جلسات رودررو اتفاق می‌افتاد. مشتری با فروشنده یا صاحب کسب و کار صحبت می‌کرد تا در مورد شرکت اطلاعات کسب کند و ببیند که آیا حس خوبی در انجام معامله با آن‌ها دارد یا نه.

خیلی از معاملات امروز در محیط وب و بدون برگزاری جلسات حضوری انجام می‌شود. به همین خاطر، صفحه درباره ما سایت شما باید چیزی بیشتر از اینکه چرا محصولات یا خدمات شرکت شما خاص هست را انتقال دهد؛ بلکه همچنین باید الهام‌بخش اعتماد نیز باشد چون که بدون اعتماد، هرگز نمی‌توانید مشتری را قانع کنید که دست به جیبش ببرد.

مخاطب خود را در نظر بگیرید

وقتی دارید محتوای صفحه درباره ما برای سایت خود را می‌نویسید، تصور کنید که چه کسانی احتمال دارد آن را بخوانند. مشتریان بالقوه‌تان را در ذهن خود تجسم کنید. خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها، مشکلات و چالش‌هایشان چیست؟

آیا دارید با مادری که به تازگی فرزندی به دنیا آورده صحبت می‌کنید؟ آیا بازدیدکنندۀ شما کارشناس IT با مهارت‌هایی سطح بالا از کامپیوتر است، یا شخصی غیرحرفه‌ای است که شناخت محدودی از تکنولوژی دارد؟ آیا فرد بالغ یا کودکی مدرسه‌ای است؟ می‌بینید که هدف‌گذاری هر یک از این اقشار جمعیتی نیازمند رویکرد متفاوتی است.

درست همانطور که مجله یا برنامه‌ای تلویزیونی با در نظر گرفتن مخاطبانش طراحی می‌شود، صفحه درباره ما وبسایت شما هم باید به زبان بازدیدکنندگانتان سخن بگوید. محتوای شما باید به آن‌ها مرتبط باشد و نیازهای خاص آن‌ها را پاسخ دهد. باید احساسات آن‌ها را به جریان بیندازد و به آن‌ها انگیزه دهد تا دست به اقدام بزنند.

وقتی نوشتن متن صفحه درباره ما با در نظر گرفتن گروه هدفتان را تمام کردید، می‌توانید بعضی از برجسته‌ترین نکات را در دیگر مکان‌های سایتتان، مثل لندینگ پیج‌ها، نیز قرار دهید.

بهترین اطلاعات خود را برجسته کنید

ببینید که چه چیزی برای مشتریان بالقوۀ شما مهم‌تر از همه است و آن نکات را برجسته‌تر از بقیه کنید. شاید این، معرفی‌نامه‌های حرفه‌ای شما مثل تحصیلات، مدارک، جوایز و عمق تجربه‌تان باشد. در این حالت، جزئیاتی را برجسته کنید که در مورد صلاحیت‌های شما صحبت می‌کند و در چشم مشتریان، فوراً به شما اعتبار می‌دهد.

ولی، اگر امکان ارتباط برقرار کردن با مشتریانتان و مهارت‌های ارتباطی قوی چیزی است که شما را از رقبا متمایز می‌کند، پس صفحه درباره ما خودتان را با مشخص نمودن این ویژگی‌ها از نظر شرکتتان شروع کنید. حتی می‌توانید داستانی کوتاه نقل کنید که فلسفۀ سازمان شما را نشان می‌دهد.

در صفحه درباره ما، خودمانی شوید

بعضی‌ها تصمیم می‌گیرند صفحه درباره ما خودشان را از زبان سوم شخص بی‌طرفانه‌ای بنویسند که اطلاعاتی را ارئه می‌دهد. این رویکرد خشک و غیرصادقانه به نظر می‌رسد. بهرحال، همه می‌دانند که صفحه درباره ما یا توسط صاحب وبسایت نوشته شده و یا توسط او تأیید شده است. پس خجالت نکشید، از ضمایر اول شخص مفرد (من) یا جمع (ما) استفاده کنید، بسته به این که کدام یک برای شرایط شما مناسب‌تر است.

متن‌های سازمانی خسته‌کننده هستند. بازدیدکنندۀ سایت شما می‌خواهد بداند که شخصی واقعی پشت این کسب و کار حضور دارد. در نوشتن محتوای خود از زبان محاوره‌ای استفاده کنید. طوری بنویسید که انگار دارید چهره به چهره صحبت می‌کنید. لحن دوستانه شما را دوست‌داشتنی‌تر خواهد کرد.

اشتیاقی که شما برای مأموریت شرکت خود حس می‌کنید را منتقل کنید. در هنگام بیان داستان برند خود، روراست و صمیمی باشید. هیچ ایرادی ندارد که شخصیت خود را بروز دهید.

در عین خودمانی و حتی شوخ‌طبع بودن در نوشته‌تان، همچنان می‌توانید ظاهری حرفه‌ای داشته باشید. متن خشک و رسمی می‌تواند کسل‌کننده باشد. در عوض، به بازدیدکنندگان اجازه دهید که روحیۀ دوستانه و پرشور شما را ببینند.

درست مثل زندگی واقعی، صادقانه باشید. صداقت نتیجه می‌دهد. حتی ضعف‌های شما هم می‌تواند به عنوان امتیازی مثبت به چشم آید و در نتیجه می‌تواند در صفحه درباره ما شرکت شما آورده شود.

طوری بنویسید که انگار در حال صحبت با یک شخص هستید، نه یک شرکت یا گروهی از افراد. تا جایی که بازدیدکنندۀ شما اهمیت می‌دهد، او فقط یک نفر است که صفحه درباره ما سایت شما را می‌خواند و تنها یک نفر است که شما با او ارتباط برقرار می‌کنید.

ارتباط ایجاد کنید

آدم‌ها می‌خواهند با آدم‌های دیگر ارتباط برقرار کنند. در هنگام نوشتن محتوای وبسایت شرکتی، فراموش کردن این موضوع آسان است. ولی موفقیت فراوان فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین را در نظر بگیرید. این شبکه‌های اجتماعی در عمل مجموعه‌ای عظیم از صفحات درباره من هستند.

وقتی محتوای صفحه درباره ما برای سایت خود را می‌نویسید، به برقراری ارتباط با بازدیدکندگان خود فکر کنید، انگار که قرار است آن‌ها را حضوری ملاقات کنید. فکر می‌کنید چه چیزی برای آن‌ها مهم است که در مورد شما بدانند؟ چگونه می‌توانید توجه آن‌ها را جلب کنید؟ با چه چیزی می‌توانند بهتر از همه ارتباط برقرار کنند؟

جملات تصنعی را کنار بگذارید. ادبیات مصنوعی هرگز نمی‌تواند دل مردم را به دست آورد. این نوع زبان، تصنعی و حتی ساختگی به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، صداقت گیرا است. بازدیدکنندگان شما از صداقت شما استقبال می‌کنند.

نگران نباشید که نشان دهید چه کسی هستید. به این شکل است که می‌توانید رابطه‌ای دوستانه با بازدیدکنندگان برقرار کنید، و این بهترین راه است تا آن‌ها را پذیرای چیزی کنید که بهشان می‌گویید، و همچنین، می‌فروشید.

ارزش‌های خود را شرح دهید

صفحه درباره ما شرکت شما باید فراتر از رزومه شرکتتان باشد. باید توضیح دهد که شما چه کسی هستید. ارزش‌های خود را شرح دهید و اینکه چرا محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید برایتان دارای اهمیت است.

اگر مؤلفه نیکوکارانه‌ای در مورد کسب و کار شما وجود دارد، اینجا مکانی عالی برای اسم بردن از آن است. ذکر کردن فعالیت‌های خیرخواهانه به بازدیدکنندگان کمک می‌کند که شرکت شما را بشناسند و علاقمند شوند با شما وارد معامله شوند.

شواهد و مستندات اجتماعی را ارائه دهید

مستندات اجتماعی اثبات می‌کند که شما همان چیزی هستید که می‌گویید هستید. این عامل انگیزه‌بخش قدرتمندی برای بازدیدکنندگان سایت شماست.

صفحه درباره ما سایت شما می‌تواند شامل بخش‌هایی همچون «جوایز» و «خبرگزاری‌ها» باشد. کاملاً مناسب است که دستاوردهای گذشتۀ خود را در صورتی که مرتبط و مهم باشند، ذکر کنید.

آیا آمار جالبی در اختیار دارید که تأثیری مثبت از کسب و کار شما به نمایش می‌گذارد؟ از آن‌ها هم استفاده کنید. اگر قبلاً هر گونه بیانیه مطبوعاتی ارسال کرده‌اید که موجب شهرت تبلیغاتی برایتان در مجلات، روزنامه‌ها یا رسانه‌های آنلاین شده، می‌توانید نقل قول‌هایی از آن‌ها را به کار گیرید. آیا تا حالا توسط وبلاگ یا مجله آنلاینی با شما مصاحبه‌ای انجام شده است؟ به آن نیز لینک دهید.

اگر تأییدیه یا حمایتی از سلبریتی معروف، کارشناسی در صنعت یا حتی مشتریان دریافت کرده‌اید، شاید بتوانید راهی پیدا کنید که آن‌ها را نیز در صفحه درباره ما سایتتان بیاورید. این تأییدیه‌های شخص ثالث، معرفی‌نامه‌های معتبری هستند که می‌توانند نقش بسیار زیادی در ترغیب بازدیدکنندگان برای اعتماد به شما داشته باشند.

اگر عضو هر نوع سازمان حرفه‌ای در صنعت یا منطقۀ جغرافیایی خود هستید، مثل اتاق بازرگانی منطقه‌ای، آن‌ها را هم اعلام کنید.

در واقع، از هر هر نوع سند و مدرکی که می‌تواند در نگاه مشتریان به کسب و کار شما مشروعیت و اعتبار دهد استفاده کنید.

جالب باشید

هیچ کس علاقه ندارد که درباره مایی را بخواند که مثل رزومه باشد. رزومه‌ها، به علت تأکیدشان روی فهرست واقعیت‌ها، کسل‌کننده هستند. در حالی که رزومه ابزاری مناسب برای پیدا کردن شغل است، شما به چیزی ترغیب‌کننده‌تر برای صفحه درباره ما خودتان نیاز دارید. به دنبال چیزی باشید که بتواند توجه بازدیدکنندۀ شما را جلب کند.

به عنوان مثال، آیا شرکت شما اسم جالبی دارد؟ سرگذشت آن و اینکه آن اسم امروز برایتان چه مفهمی دارد را بیان کنید.

اگر سرگرمی جالبی دارید یا ورزش خاصی را دنبال می‌کنید، شاید بتوانید آن را به نوعی به محصول خود ربط دهید.

داستان شروع کوچک خود را بگویید

آیا حکایت جالبی در مورد اینکه کسب و کار شما چگونه شروع شد وجود دارد؟ آن را به اشتراک بگذارید. همه عاشق شنیدن داستانی خوب هستند.

شاید داستان چگونگی راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا را شنیده باشید: دو برادری که هنگام خریدن دوربین عکاسی در فروشگاهی فیزیکی، سرشان کلاه رفت و تصمیم گرفتند شروع به فروش محصولات دیجیتال به صورت اینترنتی کنند. این داستان خوبی به منظور تعریف کردن برای بازدیدکنندگان است، اینطور نیست؟

نکته اینجاست که، حقایق مهم هستند ولی داستان‌ها به خاطر سپارده می‎شوند.

از زیرعنوان، بولت پوینت و گرافیک استفاده کنید

سعی کنید از اعداد یا بولت پوینت‌ها استفاده کنید. می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا فهرست محصولات یا خدمات خود را بنویسید، مراحل مختلف در هر فرایند را توضیح دهید، یا تایم‌لاین تاریخچۀ رشد شرکتتان را بنویسید. بولت پوینت‌ها راهی عالی برای انتقال مقادیر زیادی اطلاعات بدون سردرگم کردن خواننده است. همچنین فضای سفید ایجاد می‌کند، که مناطقی بدون متن است که کمک می‌کند صفحه بیش از حد شلوغ به نظر نرسد.

به دنبال فرصت‌هایی برای استفاده از گرافیک باشید. چارت‌ها، لوگوها، اینفوگرافیک‌ها یا هر تصویر دیگری صفحۀ شما را جذاب‌تر می‌کند. فقط حتماً از آن‌ها به شکلی استفاده کنید که تکمیل‌کنندۀ محتوای متنی باشد. هر جا که لازم است، توضیح تصویر را به عنوان کپشن آن بنویسید.

همچنین، لینک‌های مرتبط را قرار دهید. اگر در مورد محصول یا سرویس خاصی توضیح می‌دهید، به صفحاتی لینک دهید که جزئیات آن‌ها به طور کامل نوشته شده باشد. در پایان صفحۀ درباره ما وبسایتتان، لینکی به صفحۀ تماس با ما قرار دهید تا بازدیدکنندگان بتوانند قدم بعدی در فرایند خرید را بردارند.

عکس‌ها توجه‌ها را جلب می‌کند

به عنوان نویسندگان حرفه‌ای محتوای وبسایت، خیلی دوست داریم به شما بگوییم که بازدیدکنندگان سایت شما بیش از هر چیزی علاقمند به خواندن متن‌های شما هستند. ولی، حقیقت اینجاست که ما در دنیایی بصری زندگی می‌کنیم. خیلی از مردم به سرعت از متن‌ها رد می‌شوند، و فقط نکات مهم آن را نگاه می‌کنند تا ببینند چه قدر با نیازهایشان مرتبط است.

از طرف دیگر، عکس‌ها توجه آن‌ها را جلب می‌کند، به صفحۀ شما رنگ و لعاب می‌دهد و اغلب تأثیر بیشتری از هر گونه محتوای متنی می‌گذارد.

با اینکه عکس‌های آماده از اینترنت می‌تواند در خیلی از صفحات دیگر سایت شما جواب بدهد، ولی برای صفحه درباره ما شاید بهتر باشد از چیزی عمومی استفاده نکنید. بازدیدکننده می‌خواهد که شما را بشناسد، نه مدلی که در مقابل پس‌زمینه‌ای بسیار قشنگ ژست گرفته باشد.

در صورت امکان، عکس واقعی خود و کارمندانتان را قرار دهید. لازم نیست حتماً عکس‌هایی استودیویی و حرفه‌ای باشد. در حقیقت، اگر اینطور نباشد خیلی هم جالب‌تر خواهد بود. می‌تواند عکس‌هایی باشد که در محیط کارتان در حال انجام کاری که عاشق آن هستید گرفته شده باشد.

عکسی از شما در هنگام کار، شما را واقعی‌تر جلوه می‌دهد. بازدیدکنندگان احساس خواهند کرد که شما را می‌شناسند. این گونه، به شما راحت‌تر اعتماد می‌کنند و علاقمند به انجام معامله با شما می‌شوند.

شبکه‌های اجتماعی خود را تبلیغ کنید

کسی که بخواهد شما را کاملاً بشناسد احتمالاً علاقمند خواهد بود که شبکه‌های اجتماعی شما مثل توییتر، فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام یا حتی یوتوب را چک کند. همچنین وبلاگ شما را.

این صفحات را در محتوای صفحه درباره ما خودتان تبلیغ کنید تا مشتری بالقوه بتواند ابعاد بیشتری از شخصیت شما یا شرکتتان را ببیند. این همچنین راهی بسیار خوب برای افزایش فالوئرها و تبدیل آدم‌های عادی به طرفدارانی سرسخت است. پس در ارسال این لینک‌های سوشال مدیا شک نکنید و در محتوای صفحه درباره ما سایتتان توجه را به آن‌ها جلب کنید.

مرتباً آپدیت کنید

صفحه درباره ما سایت شما باید فرایندی دائمی باشد. مرتباً آن را اصلاح کنید تا بهتر شود.

همانطور که شرکت شما تغییر و رشد می‌کند، آن را آپدیت کنید. اگر بازارهای تازه‌ای را هدف قرار می‌دهید، اپلیکیشن‌های جدیدی توسعه می‌دهید یا افراد کلیدی جدیدی به تیم خود اضافه می‌کنید، شاید ارزش داشته باشد که به این‌ها در صفحه درباره ما اشاره کنید.

اگر کسی همین امروز در مورد کسب و کار شما سؤال بپرسد، چه چیزی به او خواهید گفت؟ حالا مطمئن شوید که صفحه درباره ما سایتتان شامل تمام آن نکات باشد.

آن را تست کنید

از کسی که کسب و کار شما را نمی‌شناسد بخواهید که صفحه درباره ما سایت شما را بخواند. بعد از او امتحانی سریع بگیرید. از او بپرسید که فکر می‌کند شرکت شما چه کار می‌کند و چرا شرکت موفقی است. باید بتوانند به آسانی پاسخ شما را بدهند.

این آزمایشی عالی است که می‌توانید با کانکشن‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و لینکدین انجام دهید. بیشتر مردم خوشحال می‌شوند که نظرشان را به شما بگویند.

شناختن شما به معنی دوست داشتن شما است

وقتی صفحه درباره ما سایت خود را می‌سازید، به آن به چشم فرصتی نگاه کنید تا شروع به ایجاد رابطه با مشتریان بالقوه‌تان می‌کنید. با ارائه اطلاعات مفید و جالب، و نه خودنمایی کردن، ارزش آن را به حداکثر برسانید. اگر نوشتن متن خوب برایتان دشوار است، از نویسنده‌ای حرفه‌ای بخواهید کمکتان کند.

اینترنت پر از وبسایت‌هایی است که کالاها یا خدماتی مشابه می‌فروشند. صفحه درباره ما سایت شما باید منحصراً مال شما باشد. این داستان شماست و فرصتی برایتان است تا با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنید.

پس فقط به اطلاعات غیر شخصی کسل‌کننده‌ای که بیشتر مردم ارائه می‌دهند اکتفا نکنید. خلاقیت به خرج دهید. شخصیت هیجان‌انگیز کسب و کار خود و آدم‌های پشت آن را به نمایش بگذارید.

وقتی بازدیدکنندگانتان شما را بشناسند، از شما خوششان خواهد آمد. و اگر از شما خوششان بیاید، به شما اعتماد خواهند کرد. و اگر به شما اعتماد کنند، با شما وارد معامله خواهند شد.

***

وبسایت شما صفحه درباره ما دارد؟ اگر نه، پس باید دست به کار شوید. صفحه درباره ما سایت شما می‌تواند نقشی کلیدی در تبدیل بازدیدکنندگان بیشتری به مشتری داشته باشد.

برای نوشتن صفحه درباره ما به کمک احتیاج دارید؟ همین امروز با ما در کانتنتور تماس بگیرید.

به این مطلب نمره دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط