دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، اصطلاحی جامع و کلی برای تمام فعالیتهای بازاریابی آنلاین شما است. کسب و کارها از روشها و کانالهای دیجیتال مثل جستجوی گوگل، شبکههای اجتماعی، ایمیل، و وبسایت خود بهره میگیرند تا با مشتریان فعلی و احتمالی خود در آینده ارتباط برقرار کنند.
در حال حاضر، مردم چند برابر بیشتر از مثلاً ۱۰ سال پیش زمان خود را آنلاین سپری میکنند. حتی شیوۀ خرید مردم هم تغییر کرده، و بازاریابی آفلاین دیگر مثل قبل مؤثر نیست.
مارکتینگ همیشه به معنی ارتباط با مخاطبان در مکان درست و در زمان درست بوده است. امروز، این یعنی اینکه شما باید آنها را جایی ملاقات کنید که زمان خود را سپری میکنند: در اینترنت.
به بیان ساده، دیجیتال مارکتینگ یعنی هر روش بازاریابی که به صورت آنلاین وجود دارد.
از وبسایت شما گرفته تا تمام ابزارهای آنلاین شما، تبلیغات دیجیتال، ایمیل مارکتینگ، بروشورهای آنلاین، و هر چیز دیگری، طیف گستردهای از روشها و تاکتیکها وجود دارد که زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند. و بهترین بازاریابهای دیجیتال، تصویری روشن از نحوه ارتباط هر ابزار با اهداف کلی بازاریابی دیجیتال دارند.
در زیر نگاهی سریع داریم به برخی از رایجترین ابزارها و تاکتیکهای موجود:
وب سایت
پست های وبلاگ
ایبوک
اینفوگرافیک
شبکههای اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، ...)
پوشش رسانهای آنلاین (روابط عمومی، نقد و بررسی)
بروشورهای آنلاین
ابزارهای مربوط به برندینگ (لوگو، فونت، ...)
فرایند بهینه سازی وبسایت شما (سئو) به منظور قرار گرفتن در رتبههای بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو، و در نتیجه افزیش میزان ترافیک ارگانیک (یا رایگان) که وبسایت شما دریافت میکند.
تولید و تبلیغ محتوای شما برای هدف ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک، یا به دست آوردن مشتریان جدید را بازاریابی محتوا میگویند.
ترویج برند و محتوای شما در شبکههای اجتماعی به منظور افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک، و کسب مشتریان جدید برای کسب و کار را بازاریابی شبکههای اجتماعی میگویند.
روشی از به دست آوردن ترافیک به سمت وبسایت شما با پرداخت پول به تبلیغ گیرندگان، هر دفعه که بر روی تبلیغ شما کلیک میشود. یکی از رایجترین و به صرفه ترین انواع تبلیغات کلیکی، گوگل ادوردز (Google Adwords) است.
شرکتها از بازاریابی ایمیلی به عنوان روشی برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان خود استفاده میکنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیفها و رویدادها، و همچنین هدایت مردم به سمت وبسایت کمپانی استفاده میشود.
به دست آوردن پوشش رسانهای آنلاین از طریق وبلاگها و سایر وبسایتهای محتوامحور. این روش درست مثل روابط عمومی سنتی، ولی این بار در فضای آنلاین است.
بر خلاف بیشتر فعالیتهای بازاریابی آفلاین، دیجیتال مارکتینگ به بازاریابها اجازه میدهد که نتایج دقیق را در لحظه ببینند. اگر هیچ وقت تبلیغی را در روزنامهای چاپ کرده باشید، میدانید که چقدر دشوار است تا تخمین بزنید چند نفر واقعاً به آن صفحه ورق زدند و به تبلیغ شما توجه کردند. هیچ راه مطمئنی وجود ندارد که آیا آن تبلیغ نقشی در فروش شما داشته یا نه.
ولی با دیجیتال مارکتینگ میتوانید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تقریباً هر جنبهای از فعالیتهای مارکتینگ خود را اندازهگیری کنید. به عنوان مثال، با دیجیتال مارکتینگ شما میتوانید تعداد دقیق افرادی که از صفحۀ اصلی وبسایت شما بازدید کردهاند را با استفاده از ابزارهای تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید. همچنین میتوانید ببینید که هر نفر از چند صفحه بازدید کرده و با چه گجتی وارد سایت شما شده است.
چنین اطلاعاتی به شما کمک میکند که بودجه و زمان صرف شده خود برای هر فعالیت بازاریابی را بر اساس تعداد افرادی که به سمت وبسایت شما جذب میکند، اولویتبندی کنید. برای مثال، اگر فقط ۱۰% ترافیک سایت شما از جستجوی ارگانیک میآید، پس میدانید که احتمالاً نیاز دارید زمان بیشتری را روی سئو صرف کنید تا آن درصد را افزایش دهید.
معمولاً در دیجیتال مارکتینگ این انتظار میرود که بتوانید نتایج را خیلی سریعتر از بازاریابی آفلاین ببینید چرا که اندازهگیری ROI آسانتر است. با این حال، همه چیز کاملاً بستگی به مقیاس و اثربخشی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما دارد.
اگر برای شناخت مخاطبان هدف خود وقت گذاشته باشید و نیازهای آنها را به درستی تعریف کرده باشید، و محتوای آنلاین خود را با تمرکز بر جذب آنها تولید کرده باشید، پس به احتمال زیاد پس از گذشت شش ماه به نتایج بسیار خوبی دست خواهید یافت.
اگر تبلیغات پولی بخشی از استراتژی دیجیتال شما باشد، حتی سریعتر از این هم به نتایج میرسید. ولی توصیه میشود که بر روی ایجاد ترافیک ارگانیک با استفاده از محتوا، سئو و شبکههای اجتماعی تمرکز کنید تا به موفقیت درازمدت و بادوام دست پیدا کنید.
ما در کانتنتور محتوای آنلاین وبسایت و شبکه های اجتماعی را برای شما تولید میکنیم و فرایند بازاریابی محتوایی شما را مدیریت میکنیم
contact@contentor.ir09124214024